Dues maneres de vendre un pis: l'agent tradicional a la realitat virtual

Més humans que els humans era el lema de l'empresa que fabricava replicants a "Blade Runner". De la mateixa manera, un dels debats que ha centrat el final de Inmotecnia Rent a Barcelona, que avui tanca les portes, és si els portals de venda de pisos per internet poden enterrar la figura tradicional de l'API en un futur no tan pròxim. La culpa: els programes de realitat virtual que ofereixen als clients cada vegada més una experiència molt similar i amb molt menys temps. Una de la constants d'aquest esdeveniment ha estat el contrast entre un sistema i les noves tecnologies.

Els APIS, uns dels organitzadors de la trobada, s'han mostrat preocupats per les perspectiva de veure arraconats per les noves solucions informàtiques que ofereixen als clients minoristes del sector immobiliari, amb més immediatesa, transparència i un evident estalvi de temps. En la seva defensa els intermediaris immobiliaris han defensat la confiança i proximitat que ofereix el tradicional cara a cara de tota la vida.

Inmotecnia Rent és un esdeveniment organitzat pel Consorci de la Zona Franca, aprofitant l'experiència d'haver estat el principal promotor del Barcelona Meeting Point, en aquest moment la fira de referència del sector a Espanya. En aquest sentit Inmotecnia Rent és com el germà petit i "teckie" del Meeting Point, on el big data importa tant del preu per metre quadrat. Per això el Consorci s'ha associat amb l'empresa francesa Reial NewTech, que organitza una fira similar a París.

En Inmotecnia, el visitant ha pogut trobar empreses especialitzades en visites i plànols 3D, en l'ús de drones per a l'obtenció d'imatges aèries, en la gestió de CRM, en realitat virtual, de big data, o de gestió de programari, entre d'altres . En general el pes dels portals de recerca d'habitatge ha estat molt gran: els portals líders del sector immobiliari han copat aquesta iniciativa i Fotocasa ha entrat com a patrocinador principal de l'esdeveniment, mentre que Idealista, yaencontre.com i pisos.com han participat com a expositors. Els portals de recerca de pis han tingut un gran pes específic en l'esdeveniment.

El pes dels portals

Cal destacar la presència de tres ponents molt destacats en Inmotecnia com són Didac Lee, Responsable de l'Àrea Tecnològica del F.C. Barcelona i CEO de Inspirií, Vincent Lecamus, Cofundador de Immobilier 2.0 i Sergi González, cofundador Fotocasa. És a dir, de les tres estrelles que han acudit al saló, dos han estat representants del sector dels portals de recerca, sobre el qual pivoten l'aplicació de la resta de novetats tecnològica que aporta el saló.

Sergio González va explicar la transformació del grup Anuntis, deixant el paper per tornar-digital i ha apuntat que "el sector immobiliari haurà d'adaptar molt ràpid als canvis, en els que la tecnologia va parlar directament amb la gent". A nivell de futur el fundador de Fotocasa ha assenyalat a més "com es poden aprofitar la gran quantitat de dades que ofereix el big data per casar molt millor les necessitats dels clients amb el producte que es pot arribar a oferir, per exemple aprofitant les sinergies de la geolocalització ".

La realitat virtual en canvi, es mostra com imbatible per vendre pisos sobre plànol. "Et pots fixar en la mida dels mobles, en la decoració de la distribució, assenyala Núria Guerra, de l'empresa Zania, que utilitza aquest sistema per comercialitzar habitatges de luxe.

Del traster al núvol

La fira ha comptat amb una secció de start-ups en la qual es donaran cita empreses de nova creació, gestionada per La Salle Technova Barcelona, donat la importància que sempre tenen les iniciatives d'emprenedors en aquest tipus d'entorns digitals. Una d'aquestes firmes és Box Motions, que es defineixen com un traster "en el núvol". Un cop més, barrejant el més vell amb la tecnologia punta.

"Estem molt satisfets amb l'acollida d'aquesta primera edició de Inmotecnia Rent", ha manifestat Jordi Cornet, delegat especial de l'Estat en el Consorci, "per l'èxit que estem tenint amb 46 empreses expositores i més de 1.000 visitants professionals". Cornet ha subratllat que "Inmotecnia Rent mostra les eines tecnològiques que existeixen per modernitzar el negoci immobiliari i fer-lo més transparent. El nostre objectiu és que el consumidor final gaudeixi de la màxima transparència i facilitats tècniques per a la seva elecció immobiliària ". El saló és només per a professionals.