Els parcs comercials impulsen el creixement del sector retail i l'interès inversor
Els parcs comercials s'han consolidat com un motor clau per a la promoció immobiliària en el sector retail, segons diversos estudis recents sobre Superfícies Mitjanes a Espanya.
Amb un estoc actual de 132 parcs i una Superfície Bruta Llogable (SBL) de 3,4 milions de metres quadrats (m2), es preveu que entre 2024 i 2025 s'afegiran 33 nous parcs comercials, 11 dels quals obriran les portes durant el 2024. Amb aquestes noves incorporacions, la quota de parcs comercials arribarà al 21% del total d'actius en 2024. En termes de superfície, aquesta proporció podria assolir el 20% del total de SBL el 2024, una xifra que fa deu anys era del 15%.
Durant els darrers anys, els parcs comercials han evolucionat cap a models amb un disseny i una oferta comercial més diversificada. A més dels sectors habituals com tecnologia, llar, bricolatge i esports, s'hi han afegit restauració, cinemes, locals d'oci infantil, botigues de manualitats i mascotes, entre altres. Els supermercats també han guanyat pes, atraient clients al llarg de tota la setmana. Aquesta diversificació ha millorat la percepció dels parcs comercials, que cada vegada s'assemblen més als centres comercials tradicionals.
Els canvis en els hàbits de consum han propiciat que els parcs es localitzin en zones amb major densitat de població, a més d'una reducció en la mida mitjana d’aquests equipaments, que ha passat de 28.000 m2 a 18.300 m2 en els darrers cinc anys.
El segment de parcs comercials i superfícies mitjanes ha aconseguit una inversió superior als 130 milions d'euros en els primers nou mesos de 2024. Operadors nacionals i internacionals com Kik, Lidl, Action, Jysk o Kiabi, entre altres, continuen buscant noves ubicacions. També han aparegut noves marques com Planet Fitness o Fútbol Emotion, que han mostrat un interès clar en aquest segment.
Destaca l'arribada d'operadors europeus especialitzats en productes de baix cost com Zeeman, Centrakor, Action o TK Maxx, així com l'aposta d'operadors d'oci com Ilusiona o Speed Park pel format de parc comercial.
Pel que fa a les rendes, a Espanya es situen entorn dels 10 euros per m2 al mes, arribant als 18 euros en els parcs prime. En els nous desenvolupaments, els valors oscil·len entre 9-11 euros per m2 al mes en parcs urbans, i entre 7-9 euros per m2 al mes en altres zones.
Atracció per a inversors El volum d'inversió en el segment de parcs comercials i superfícies mitjanes ja ha superat els 130 milions d'euros durant el 2024, i es preveu que aquesta xifra arribi als 200 milions d'euros a finals d'any. Les rendibilitats per a actius prime amb bones ubicacions, alta ocupació i contractes de llarga durada es mantenen entorn del 6,25%, mentre que en actius secundaris les rendibilitats es mouen entre el 7% i el 8%.
Aquest sector continua oferint oportunitats interessants, malgrat la competència creixent i les limitades opcions disponibles al mercat.